Kledingsocialisme: een gemiddelde prijs ongeacht je maat!
0 (0)

Op woensdag 12 oktober 2022 organiseerde ik samen met JAZZ – Jongeren Aan Zet/Zeg, het jongerencollectief van Curieus, een evenement. Tijdens de avond belandde ik in een interessant debat met Morgane Gielen (fotograaf en gekend van No Babes), An-Sofie, Cato en Miel. Het debat ging over het feit dat je vanaf een bepaalde kledingmaat blijkbaar meer moet betalen voor een kledingstuk dan iemand met een maatje minder.* Er is namelijk meer stof nodig voor het maken van dat specifieke kledingstuk dan voor hetzelfde kledingstuk in een kleinere maat. En dat klinkt eerlijk, toch?

Als ik meer kilometers rij dan moet ik toch ook meer betalen

Al snel bevonden Miel, Cato en ik ons in hetzelfde kamp. Dat je meer stof gebruikt dan iemand anders maakt het logisch dat je ook een meerprijs moet betalen. Als je naar een kleermaker gaat en je laat een kostuum of een jurk maken, dan betaal je ook per meter stof. Al snel kwamen we bij de volgende vergelijking: als je verder met de auto rijdt, dat je dan ook meer moet betalen omdat je meer benzine verbruikt.

Een maatje meer hebben, is (niet) je eigen keuze

Waar ik toen niet bij stil stond, is dat je genen een grote invloed hebben op je kledingmaat. Natuurlijk komt het gewicht vaak voort uit het voedingspatroon en een gebrek aan beweging, maar sommige mensen komen nu eenmaal sneller bij dan anderen. Tijdens mijn tienerjaren kende ik mensen die elke dag een zak chips aten of leefden op koeken en toch maatje 36 hadden. Is het dan fair dat deze mensen niet meer moeten betalen voor hun kleding, ondanks dat ze evengoed ongezond eten, puur omdat ze geluk hebben met hun genen?

En wat als je toevallig een grotere kledingmaat nodig hebt omdat je door ziekte dikker bent dan anderen? Dan word je tweemaal gestraft, eenmaal door je ziekte en vervolgens door de kledingprijs.

Verder stimuleert onze samenleving een sedentaire levensstijl en een ongezond voedingspatroon, met fastfoodzaken die als paddenstoelen uit de grond rijzen, gesuikerde dranken, ongezonde snacks en opwarmmaaltijden. Moet het individu dan de prijs betalen voor de gevolgen?

Foto door Khaled Hossain: https://www.pexels.com/nl-nl/foto/foto-van-motorfietsen-geparkeerd-in-de-buurt-van-fastfoodrestaurants-3028127/

Stimulans om af te vallen

Je zou onterecht kunnen denken dat meer betalen een stimulans zou kunnen zijn om toch een extra effort te doen om die grotere kledingmaat kwijt te geraken. Maar het kan ook als stigma ervaren worden en onderzoek heeft reeds aangetoond dat fatshaming mensen niet stimuleert om af te vallen, maar eerder het omgekeerde. Als we echt iets willen doen aan een ongezonde levensstijl, dan moeten we zij die door hun genen sneller uiterlijke tekenen van die levensstijl vertonen, niet afstraffen of op die manier proberen aan te moedigen gezonder te leven. Dan moeten we gewoon de oorzaak aanpakken.

Mijn buikgevoel zei eerlijk, mijn hoofd zei iets anders

Waar ik eerst nog reflexmatig het gevoel had dat dit eerlijk was, overtuigde de input van Morgane en An-Sofie me dat het eigenlijk helemaal niet eerlijk is dat je meer moet betalen voor kleding omdat je boven een bepaalde kledingmaat zit. Zeker niet als het massaproductie is. Daarom riepen we die avond ‘kledingsocialisme’ in het leven, waar er dezelfde gemiddelde prijs is voor elk kledingstuk, welke maat je ook hebt. Want je mag niet benadeeld worden voor een situatie die voortkomt uit een pad waar je niet de ultieme controle over had.

Bedankt voor het interessante debat, Morgane, An-Sofie, Cato en Miel!

* Sommige merken rekenen een hogere prijs aan, andere merken niet. Op deze websites vind je enkele merken die meer aanrekenen voor grotere maten:

Paying more for plus-size clothes? Experts poke holes in the policy

https://www.businessinsider.com/fat-tax-examples-clothing-fashion-flying-bikes-furniture-coffin-2019-6?international=true&r=US&IR=T#clothing-companies-that-sell-to-both-straight-and-plus-sized-people-sometimes-charge-the-latter-more-1

PLUS SIZE, PLUS PRICE: IS IT OKAY FOR CLOTHING BRANDS TO CHARGE MORE FOR LARGER SIZES?

Voorbeelden van deze merken die dit beleid hanteren: Old Navy, New Look, Target en Forever 21. Zij blijken dit te doen in sommige landen waar ze vestigingen hebben, zoals gelezen kan worden in bovenstaande artikels.

Picture in header: Unsplash – Nick De Partee

Click to rate this post!
[Total: 0 Average: 0]

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *